Каббалистический миф и его интерпретация в повести А. Куприна «Суламифь»

Научный журнал "Доклады Башкирского университета", 2017. Т. 2, № 2. С. 287-292.

Авторы


Ибатуллина Г. М.*
Башкирский государственный университет, Стерлитамакский филиал
Россия, Республика Башкортостан, 453103 г. Стерлитамак, проспект Ленина, 49

Абстракт


В образно-смысловой парадигме повести А. Куприна «Суламифь» обнаруживаются диалогические взаимоотражения нескольких архетипических сюжетов: библейского эротологического мифа «Песни песней», софийного и каббалистического мифа, египетского мифа об Изиде, античного эротологического мифа. В статье анализируются две из перечисленных сюжетных линий: сюжет мифа об Изиде и Озирисе и каббалистического мифа о Шехине. Обе мифологемы художественно актуализируются в истории любви Суламифи и царя Соломона, порождая в результате своеобразный универсальный неомиф, интегрирующий инвариантные архетипические образы и мотивы, которые можно назвать базовыми для истоков европейской культуры.

Ключевые слова


  • мифопоэтика
  • сюжет
  • парадигма
  • архетип
  • модель

Литература


  1. Строкина С. П. Юг в прозе А. И. Куприна: мифопоэтическая организация художественного пространства: дис. … канд. филол. наук. Симферополь, 2010. 206 с.
  2. Ибатуллина Г. М. Мифологема Эрос - Логос и ее смыслопорождающие функции в повести А. Куприна «Гранатовый браслет» // Сибирский филологический журнал. 2009. №2. С. 85-92.
  3. Широкова Е. В. Идея русского эроса в повести А. И. Куприна «Суламифь» // Кормановские чтения: Статьи и материалы Межвуз. научной конфер. Ижевск: Изд. Удм. ун-та, 1995. Вып. 2. С. 203-211.
  4. Шипфлингер Т. София - Мария. Целостный образ творения. М.: Гнозис Пресс - Скарабей, 1997. 400 с.
  5. Патай Р. Иудейская богиня / Пер. с анг. Л. И. Володарской. Екатеринбург: У-Факториал, 2005. 368 с.
  6. Куприн А. И. Собр. соч. в 9 т. Т. 5 / Под наблюдением Э. Ротштейна и П. Вячеславова. М.: Правда, 1964. 383 с.

Kabbalistic myth and its interpretation in A. Kuprin’s story “Sulamith”

Authors


Ibatullina G. M.*
Bashkir State University, Sterlitamak Branch
49 Lenin Street, 453103 Sterlitamak, Republic of Bashkortostan, Russia

Abstract


The paper discusses main mythopoetic constants of the artistic system of A. Kuprin’s story Sulamith. In the pieces of writing of the 20th century, the transformative author’s element holds the foremost position, and the mythopoetic and psychological core of one or another archetype undergo more and more conceptual “tension” of the entire artistic system of reference. Under the influence of historical and social changes, the literary archetype more and more often shows actual sense which is “built into” the artistic conception and implemented in the piece of writing. The author notes that dialogic interreflections of several archetypal plots are found as biblical erotological myth in the Song of Songs, Kabbalistic myth, Egyptian myth of Isis, narrative motives of Sophian myth, ancient erotological myth and ancient tragedy. This paper analyses two storylines, dominant in the associative and symbolic contexts of the works: the plot of the myth of Isis and Osiris and the Kabbalistic myth of Shekinah. Both mythologems became artistically actualized in King Solomon and Sulamith’s love story, reproducing in result a kind of universal neomyth, integrating invariant archetypal images and motives which can be regarded as a basis for the origins of the European culture.

Keywords


  • mythopoetics
  • plot
  • paradigm
  • archetype
  • model